De betrokken Hogeschool-docenten Sanne Bredeveld en Jeppe Delver vinden het Leidse Feest der Feesten een uitgelezen kans om de studenten kennis te laten maken met de basisbeginselen van het vak én met de stad. Door de studenten een rol te geven in de viering leren zij hun nieuwe stad gelijk goed kennen. Ook vormt een praktisch eerste studieblok rondom de viering van Leidens Ontzet een goede kennismaking met de rest van hun communicatiestudie, want die bestaat behalve uit leren ook uit veel doen.
De studenten – herkenbaar aan rode hesjes – gaan in groepjes aan de slag. Ze helpen met opbouwen van het festivalterrein Garenmarktplein, zorgen dat figuranten het juiste kostuum aantrekken, lopen zelf mee in de optocht, maken content voor de socials, zorgen voor een goede doorstroming bij de hutspotmaaltijd, en zo zijn er nog tal van andere werkzaamheden waarbij de studenten helpen.
In de weken voor en na de viering richten de communicatiestudenten zich ook op het feest. Zo bestuderen ze de communicatiemiddelen en -doelgroepen van de Vereeniging en voeren ze een onderzoek uit naar de viering of de Vereeniging., bijvoorbeeld hoe de Vereeniging meer leden kan werven, of hoe het feest duurzamer kan.